Ellen Reitz, Esther Mertens, Monique Van Londen, Maja Deković
| Tijdschrift Klinische Psychologie, 2019, 49(1), 38-57 |
Deze studie had als doel om veranderingen in sociale veiligheid (pesten en gepest worden),
competentiebeleving (zelfregulatie, globaal zelfvertrouwen en sociale acceptatie) en depressieve
gevoelens te onderzoeken wanneer het interventieprogramma Rots en Water (R&W) wordt
toegepast. Ook werd onderzocht of er sekseverschillen waren in de veranderingen. Een totaal
van 1203 basisschoolleerlingen tussen 7 en 14 jaar oud (M = 10,08; SD = 0,97; 48,6% meisjes)
participeerden in het onderzoek; ze waren afkomstig van 17 scholen die willekeurig zijn toegewezen
aan de interventiegroep (11) of de controlegroep (6) en vulden voor en na de interventie
vragenlijsten in. Wanneer de voor- en nameting apart voor de interventiegroep en de controlegroep
werden vergeleken, rapporteerden kinderen in de interventiegroep een afname in twee
vormen van pesten, een afname in bijna alle vormen van gepest worden, een hogere mate van
zelfregulatie, globaal zelfvertrouwen en sociale acceptatie en een afname van depressieve gevoelens.
In de controlegroep werden slechts twee veranderingen gevonden. Wanneer verschillen
tussen de interventiegroep en controlegroep in verandering over tijd werden onderzocht, bleek
dat zij verschilden wat twee vormen van pesten betreft (fysiek gepest worden, pesten ‘overig’),
qua zelfregulatie en zelfvertrouwen en qua depressieve gevoelens. De leerlingen die R&W hadden
gevolgd, rapporteerden grotere verbeteringen dan de leerlingen in de controlegroep. Er werden
geen sekseverschillen gevonden in veranderingen over tijd tussen de verschillende groepen
en ook niet binnen de interventiegroep. Het lijkt belangrijk om onderscheid te maken tussen
verschillende vormen van pesten en gepest worden. De resultaten geven geen aanleiding voor
een seksespecifieke aanpak van R&W. Implicaties voor vervolgonderzoek en de klinische praktijk
worden besproken.
Trefwoorden: interventieonderzoek, Rots en Water, pesten, basisschool, herhaalde metingen ancova