Gz-psycholoog model voor Vlaamse klinisch psycholoog?
Bob Cools
Samenvatting
De opleiding en de positie van de gezondheidszorgpsycholoog in Nederland zijn uniek
in de wereld. We vergelijken ze met die van de Vlaamse klinisch psycholoog. Binnen de
Europese context blijkt de unieke Nederlandse opleidingsstructuur van een vierjarige
master in de psychologie, die aangevuld kan worden met een tweejarige opleiding tot
gz-psycholoog, geen nastrevenswaardig voorbeeld. Bovendien is het opvallend dat
Nederland het competentiemodel zeer ver doorvoert in de opleiding. De sterke praktijkgerichtheid
van de gz-psycholoog is een troef die in België nog niet kan worden
uitgespeeld. Maar de nieuwe wet voor de erkenning van klinisch psychologen biedt een
kans tot bijsturing.
Referentie: Tijdschrift Klinische Psychologie, 2014, 44(2), 108-119
Hier leest u het volledige artikel
De meerwaarde van gezondheidspromotie en preventie binnen de ggz
Tom Van Daele, Dirk Hermans, Omer Van den Bergh, Chantal Van Audenhove
Samenvatting
Geestelijke gezondheid krijgt in toenemende mate aandacht in het beleid van de
gezondheidszorg. Dat is positief, want een aanzienlijk aantal personen kampt met psychische
problemen en het leidt geen twijfel dat geestelijke gezondheid voor iedereen
van essentieel belang is. Mede door de verhoogde belangstelling en de toegenomen
zorgvraag krijgt de geestelijke gezondheidszorg (ggz) het moeilijk. Het aanbod blijft
achter bij de vraag, waardoor wachtlijsten ontstaan en de mensen die zorg nodig hebben,
niet voldoende aan bod komen. Op korte termijn staat de sector voor de uitdaging
om steeds meer mensen te ondersteunen met beperkte tijd en middelen. Er is dan ook
nood aan een positieve en toekomstgerichte aanpak. Meer aandacht voor preventie en
gezondheidspromotie in de ggz kan hierin een belangrijke rol spelen.
Na een overzicht van de huidige situatie in de ggz wordt daarom stilgestaan bij de
concepten geestelijke gezondheidspromotie en preventie. Daarna worden barrières
voor de ggz in kaart gebracht en wordt toegelicht hoe initiatieven die focussen op
geestelijke gezondheidspromotie en preventie, kunnen bijdragen aan oplossingen.
Hierbij worden internationale initiatieven als voorbeeld aangehaald, maar is er ook
aandacht voor Vlaamse inspanningen. Ten slotte wordt ook de specifieke rol toegelicht
die klinisch psychologen hierin kunnen spelen.
Referentie: Tijdschrift Klinische Psychologie, 2014, 44(2), 120-129
De belevingswereld van kinderen met een ernstige verstandelijke beperking
Wilfried Peeters
Samenvatting
De belevingswereld van kinderen met een ernstige verstandelijke beperking is moeilijk
toegankelijk. Toch is inzicht hierin essentieel om hun reacties te begrijpen en er
adequaat op te reageren. Dit artikel tracht hiertoe een bijdrage te leveren door te
onderzoeken op welke manier de negatieve omgevingsinvloeden waarmee ze worden
geconfronteerd en specifieke deficits in informatieverwerking het verloop van hun
emotionele ontwikkeling vertekenen. Dat resulteert in enkele belangrijke aandachtspunten
voor een adequatere bejegening.
Referentie: Tijdschrift Klinische Psychologie, 2014, 44(2), 130-143
Slechte cijfers voor de psychologie: wetenschapsfraude en psychologiebeoefening
Koen Korevaar
Referentie: Tijdschrift Klinische Psychologie, 2014, 44(2), 84-90
Leven en dood, kunst en suïcide: Jan Cox en Stanislaw Ignacy Witkiewicz
Karolina Krysinska, Karl Andriessen
Referentie: Tijdschrift Klinische Psychologie, 2014, 44(2), 91-98
Legestoeldialoog als acceptatietechniek voor partners van mensen met een autismespectrumstoornis
Richard Vuijk
Referentie: Tijdschrift Klinische Psychologie, 2014, 44(2), 99-107