Digitalisering en vereenvoudiging van het terugbetalingsproces van medische onkosten in het kader van arbeidsongevallen of beroepsziekten in de publieke sector
Anno 2025 zet Medex (FOD Volksgezondheid) en de Cel Medische Onkosten volop in op digitalisering. In dat kader willen we u op de hoogte brengen van enkele belangrijke wijzigingen in onze werkwijze.
1. Bezorg ons uitsluitend kopieën
Het opsturen van originele documenten is voortaan niet meer nodig, kopieën volstaan ruimschoots. Geef het origineel mee aan uw patiënt zodat hij het kan voorleggen aan de mutualiteit indien Medex de kosten weigert. Daarnaast moedigen wij u sterk aan om documenten bij voorkeur per e-mail in te dienen en niet op te sturen via de post. Dit bespaart zowel tijd als administratieve lasten om de aanvraag te verwerken.
Hebt u een vraag of wilt u ons documenten sturen: Medex-MedicalCost-Provider@
Postadres: Galileelaan 5, bus 4, 1210 Brussel
2. Facturatie en medische onkosten
Wij herinneren u eraan dat u facturen m.b.t. medische onkosten van slachtoffers van arbeidsongevallen of beroepsziekten in de publieke sector rechtstreeks aan de Cel Medische Onkosten van Medex kunt factureren. Wij lichten de patiënten hierover in, maar moedigen u sterk aan om hen ook zelf op deze mogelijkheid te wijzen. Voor een vlotte verwerking vragen we u om per slachtoffer een aparte factuur in te dienen en facturen van meerdere slachtoffers niet te bundelen.
Wist u dat 60% van de zorgverstrekkers hun medische onkosten al rechtstreeks factureert aan Medex?
3. Voorschriften
Als een bepaalde zorgverstrekking een voorschrift vereist, voeg dit dan steeds bij uw factuur. Zonder dit document kunnen we geen betaling uitvoeren.