Hoe een ABC-mindset de klinische praktijk kan verrijken. Inzichten en concrete handvatten vanuit de zelfdeterminatietheorie

Katrijn Brenning, Nathalie Coorevits, Jolene Van der Kaap-Deeder, Maarten Vansteenkiste

Tijdschrift Klinische Psychologie, 51(1), 22-34

Dit artikel gaat nader in op de klinische relevantie van de zelfdeterminatietheorie (ZDT;
Ryan & Deci, 2017; Vansteenkiste & Soenens, 2015), een toonaangevende theorie over
motivatie, persoonlijke groei en psychosociaal welzijn. Hoewel de empirische evidentie
voor die theorie heel overtuigend is, bestaan er tot op heden weinig concrete toepassingen
in de praktijk. Positieve en verrijkende ervaringen op basis van de ZDT in de eigen
klinische praktijk stimuleerden ons om de brug tussen theorie en praktijk te slaan. In
wat volgt, gaan we eerst nader in op de psychologische basisbehoeften en hun cruciale rol
voor het psychische welzijn van mensen. Daarna wordt uitvoerig aandacht besteed aan de
manier waarop die psychologische basisbehoeften aandacht kunnen krijgen in de hulpverleningspraktijk.
We nemen hiervoor concrete casussen als uitgangspunt. In dit artikel
richten we ons specifiek op de doelgroep volwassenen, hoewel de concrete toepassing even
vruchtbaar kan zijn voor kinderen en jongeren (zie: Verstuyf et al., 2014).