Een exploratief onderzoek naar de impact en implementeerbaarheid van mindfulnessoefeningen op een afdeling kinderoncologie

Hanna Debruyckere, Katleen Van der Gucht, Filip Raes, Yves Benoit, Ann Morez, Veerle Labarque, Ine De Paepe, Nady Van Broeck

| Tijdschrift Klinische Psychologie, 2014, 44(4), 258-272 |

SAMENVATTING
In het kader van een project gesponsord door de Stichting tegen Kanker en in samenwerking
met de vereniging zonder winstoogmerk (vzw) Mindfulness werden gedurende
twee jaar mindfulnessoefeningen aangeboden op de afdelingen kinderoncologie van
de Universitaire Ziekenhuizen (UZ) Gent, Leuven en Brussel. De kinderen en jongeren
deden de oefeningen individueel op de kamer. Familieleden konden deelnemen aan
oefeningen in groepsverband. Hulpverleners kregen een acht weken durende training
aangeboden. De impact op de beleving van kinderen en jongeren en van hun familieleden
werd gemeten aan de hand van een belevingsschaal die bestond uit tien items,
waarbij gepeild werd naar een emotie of toestand. Bij de hulpverleners werd aan de
hand van vragenlijsten gepeild naar de impact op symptomen van stress, angst en
depressie. De mindfulnessoefeningen hadden een positieve impact op de beleving van
kinderen, jongeren en hun familieleden. Methodologische beperkingen maken echter
dat deze resultaten met de nodige voorzichtigheid geïnterpreteerd dienen te worden.
Er werden verder geen significante effecten waargenomen op symptomen van depressie
bij de hulpverleners. Wel werd een daling waargenomen in de symptomen van
stress bij personen met een hoog aanvangsniveau qua stress. De implementeerbaarheid
van mindfulnessoefeningen op een afdeling kinderoncologie wordt sterk bemoeilijkt
door zowel kind-, ouder- als structurele factoren, die in dit artikel besproken worden,
zodat hiermee bij toekomstige toepassingen rekening gehouden kan worden.