Webinar: Mis- en gemiste diagnoses bij cognitieve (hoog)begaafdheid

Algemene klinische psychologie
Eerstelijnspsychologie
Forensische psychologie

Data van dit evenement

19:30 - 21:30
Prijs: 12,5 leden, 25 niet leden 

Datum: dinsdag 25 januari 2022

Uur: 19u30 - 21u30

Prijs: 12,5 leden, 25 niet leden 

Werkvorm: online presentatie met ondersteuning van een PowerPoint

Inhoud/abstract van het Webinar: Diagnostiek bij cognitieve (hoog)begaafdheid brengt een aantal specifieke uitdagingen met zich mee die het risico op gemiste en misdiagnoses verhogen. Deze webinar gaat dieper in op valkuilen in het diagnostisch proces die leiden tot deze mogelijke mis- en gemiste diagnoses, waaronder ADHD, ASS, dyslexie, …. Kom en verdiep je verder in de boeiende wereld van diagnostiek bij cognitieve begaafdheid...

Naam van de spreker:

Marlies Tierens, PhD, behaalde haar doctoraat over traumaverwerking bij jonge verkeersslachtoffers aan de Universiteit Gent, in samenwerking met de kinder- en jeugdpsychiatrie UZGent. In haar huidig onderzoek werkt ze mee aan de ontwikkeling van de COVAT reeks, een reeks Nederlandstalige cognitieve vaardigheidstesten voor kinderen, jongeren en volwassenen op basis van het CHC-model (Basisversie, COVAT 9½-20 en COVAT-3). Ze geeft tevens vormingen van het Psychodiagnostisch Centrum van Thomas More over diagnostiek van intelligentie volgens het CHC-model en hoe zich dit kan vertalen in adviezen voor de praktijk. Daarnaast werk ze deeltijds als zelfstandig psycholoog en expert Hoogbegaafdheid, waar ze zich vooral focust op psychodiagnostiek bij (vermoeden van) cognitieve begaafdheid en dubbel bijzondere profielen.

Link naar persoonlijke website: https://expertisetoegepastepsychologie.be/medewerkers/marlies-tierens/

Marlies

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De webinar is toegankelijk voor klinisch psychologen, orthopedagogen en psychologisch consultenten. Er is geen voorkennis vereist. 

Wat leer je uit de webinar: 

  • Recente inzichten in theorievorming rond cognitieve (hoog)begaafdheid
  • Kennismaking met voornaamste valkuilen die leiden tot gemiste en misdiagnoses bij cognitieve (hoog)begaafdheid, waaronder ADHD, ASS, dyslexie, …
  • Tips bij het diagnostisch proces bij vermoeden van cognitieve (hoog)begaafdheid

Inschrijvingen sluiten op 24 januari 2022 om 10u.

Inschrijvingsformulier