Data van dit evenement
Dyslexie en ADHD komen vaak samen voor, gezien ongeveer 15-40% van de kinderen met één van deze diagnoses ook symptomen vertoont van de andere. Wetenschappelijke literatuur wijst uit dat kinderen met comorbide dyslexie en ADHD op cognitief niveau moeilijkheden ervaren die zowel gerelateerd zijn aan dyslexie (zoals fonologische tekorten) als aan ADHD (zoals executieve functietekorten), naast problemen met verwerkingssnelheid. Bovendien lijkt de comorbide groep vaak ernstigere moeilijkheden te hebben dan de groep met slechts één diagnose. Vroege identificatie van deze stoornissen is cruciaal vanwege de ernstige cognitieve problemen en het verhoogde risico op slechte schoolprestaties en andere problemen.
In het doctoraatsproject van Silke Kellens vergeleek ze gedurende 3 jaar de cognitieve ontwikkeling van kleuters met een verhoogd risico op het ontwikkelen van dyslexie en/of ADHD met een groep kleuters die gemiddeld presteerden. Alle kinderen werden getest op verschillende momenten en beoordeeld op fonologische vaardigheden, executieve functies, verwerkingssnelheid en schoolse prestaties.
Tijdens deze lezing gaat ze dieper in op de resultaten van haar studie. De studie toonde onder andere aan dat alle onderzochte groepen gelijkmatig ontwikkelden. Wel scoorden kinderen met een risico op dyslexie (en ADHD) consequent lager op een aantal domeinen in vergelijking met typisch ontwikkelende kinderen. Kinderen met een risico op ADHD vertoonden alleen tekorten in executieve functies, maar enkel als ze ook een risico liepen op dyslexie. Ook de belangrijkste klinische implicaties van de studie worden voorgesteld.
- Kostprijs: 15 euro (12 euro voor leden van LAPP, VVKP, VVO of VVSP)
- Betalingswijze: online betaling