Internationale adoptie van een kind met specifieke ondersteuningsbehoeften: naar een onderbouwde en gedeelde definitie van ‘special needs’-adoptie

Nicole Vliegen, Eileen Tang, Stefanie Hesemans, Ann Desmet

| Tijdschrift Klinische Psychologie, 2016, 46(1), 41-52 |

SAMENVATTING
Sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw wordt in de Verenigde Staten de term special
needs adoption gebruikt. Het fenomeen ‘special needs’-adoptie ontstond echter
al eerder (Rosenthal, 1993) en neemt de laatste jaren enorm toe. Ook in Vlaanderen
is het een fenomeen dat in toenemende mate aandacht vraagt. In deze bijdrage
beschrijven we de factoren die een rol hebben gespeeld bij het ontstaan van het fenomeen
‘special needs’-adoptie. We lichten vervolgens toe hoe de werkgroep ‘Adoptie
van kinderen met Special Needs’ in het kader van de Staten-Generaal Interlandelijke
Adoptie van 2010 op basis van een literatuurstudie1 is gekomen tot een onderbouwde
en breed gedeelde definitie voor de Vlaamse adoptiecontext. Daarna gaan we dieper
in op de vijf domeinen van ‘specifieke ondersteuningsbehoeften’ die bij een geadopteerd
kind kunnen voorkomen: geadopteerd worden op oudere leeftijd, geadopteerd
worden samen met een sibling, het hebben van gedrags- en/of emotionele problemen,
het hebben van ontwikkelingsproblemen en het hebben van lichamelijke of medische
problemen; we staan stil bij wat dat vervolgens betekent voor de adoptie. Tot slot
openen we de discussie over enkele relevante thema’s die met deze materie verband
houden.