Data van dit evenement
Zoom je in op de relatie van de supervisant met zijn cliënt, op het medium of de methode die de supervisant inzet: de spel-, gespreks- of creatieve technieken? Of richt je je op de interactiestijl, de afstemming van de supervisant op het kind en diens mogelijk blinde vlekken? Of verschuif je de aandacht naar het bredere systeem: de invloed van ouders op het aangemelde probleem en het mandaat dat ze geven om met hen of hun kind te werken? Of kijk je naar de balans tussen het geven van opvoedingsondersteuning of net het therapeutisch werken met het oudersysteem? Ook daarbij kan het zinvol zijn om de invloed van de eigen geschiedenis van de supervisant op de therapie te onderzoeken.
Uiteindelijk brengt elke kindertherapie ook ontwikkelingsvragen met zich mee: gaat het om faseproblematiek, een structureel probleem in de ontwikkeling of een hechtingsdynamiek die eventueel doorwerkt in de therapeutische relatie? Hoe beïnvloeden deze aspecten bij kind én supervisant elkaar en welke valkuilen of nieuwe inzichten ontstaan daaruit?
In deze workshop verkennen we samen hoe je als supervisor houvast kunt vinden in deze veelstemmigheid. We onderzoeken hoe je ruimte maakt voor de complexiteit zonder te verdwalen en hoe je supervisanten helpt focus te vinden zonder de rijkdom van de casus tekort te doen.
Olivier Givron is staflid en coördinator van het postgraduaat psychotherapie: kind & jongere (UAntwerpen) en erkend supervisor bij VVCEPC. Deze modules sluiten eveneens aan op de Jaaropleiding tot Supervisor voor Psychotherapeutische Zorg en Klinisch-Psychologische Behandeling van de UAntwerpen in samenwerking met UPC Duffel (Aanmeldingen voor deze opleiding zijn nog mogelijk tot en met 15 december)
Voor wie? (aspirant-)supervisoren in de GGZ en/of psychotherapeutische zorg
Meer info en inschrijvingen: rosanne.verwulst@emmaus.be
Deadline voor inschrijving: 23 november