De complexiteit van klinische psychodiagnostiek vraagt methodologische diversiteit

Nicole Vliegen, Karin Hannes, Patrick Meurs

| Tijdschrift Klinische Psychologie, 2016, 49(4), 302-316 |

SAMENVATTING
In dit artikel stellen we een recente evolutie in de psychodiagnostiek op het vlak van
de samenstelling van de psychodiagnostische toolbox in vraag. De diagnostische instrumenten
die op kwalitatieve methoden zijn gebaseerd, zijn zowel in de opleidingen
psychologie als in het werkveld van de klinisch psycholoog steeds meer ondervertegenwoordigd,
ja zelfs afwezig.
We beschrijven een aantal veelgehoorde misvattingen over kwalitatieve methoden
in het psychodiagnostische onderzoek en bieden handvatten voor het analyseren van
diagnostische informatie die op basis van kwalitatieve methoden wordt verkregen.
We benadrukken ook het belang van methodische diversiteit in de psychodiagnostiek.
Die diversiteit laat toe om flexibel, afhankelijk van de diagnostische vragen die zich
aandienen, voor de meest geëigende testinstrumenten of methoden te kiezen.