Persberichten

Psychologen roepen werkgevers en leidinggevenden op om het goede voorbeeld te geven!

09-10-19
Koen Lowet

Het taboe om hulp te zoeken bij een psycholoog blijft groot, vooral de vrees voor negatieve reacties op het werk speelt een rol. VVKP roept daarom werkgevers en leidinggevenden op om het goede voorbeeld te geven!

Psychologen doen niet mee aan zwartepietenspel en vragen verantwoordelijkheidszin.

08-10-19
Koen Lowet

Vanmorgen bracht het Nieuwsblad uit dat nog geen 10 % van de psychologen zal meewerken aan de terugbetaling van eerstelijnspsychologische zorg. Maggie De Block, minister van Volksgezondheid en Zorgnet - Icuro wijzen met een beschuldigende vinger naar een “boycot” van de VVKP. Deze laatste reageert stomverbaasd. “Er is helemaal geen boycot geweest,” lacht Koen Lowet, gedelegeerd bestuurder van de VVKP, “maar ik stel vast dat de kernactoren in dit verhaal hun verantwoordelijkheid niet willen nemen.”

World Health Day, April 7, 2019 - Europe is still lacking sufficient coverage of psychological care

08-10-19
Koen Lowet

Universal coverage of health is the theme of the World Health Day 2019. One might think this would mainly concern third world countries and not Europe. Reality is that not all health sectors are developed at the same level and not all kinds of treatment are available for everyone. “This is especially the case for psychological treatments as Europe is still lacking sufficient coverage of psychological care “ explains Koen Lowet of EFPA’s Standing Committee on Psychology and Health.

Vaarwel sofa, hello virtual reality – bril!

27-09-19
Koen Lowet

Vandaag blazen de Vlaamse klinisch psychologen verzamelen in Leuven voor de jaarlijkse studiedag van de Vlaamse Vereniging van Klinisch Psychologen, die samen met Quality In Treatment georganiseerd wordt. De wetenschappelijke vereniging tracht dit jaar haar leden voor te bereiden op de nakende golf van digitalisering. Niet elke psycholoog is daar immers van overtuigd.